Snäckersvallen Kappelshamn

Varje sommar arrangeras klubbmästerskap i boule och varpa

Klubbens egen anläggning Snäckersvallen har Sveriges mest havsnära fotbollsplan. Anläggningen innefattar också stora gräsytor för campingverksamhet, varpa, boule, brännboll, kubb och andra aktiviteter. I närheten till gräsytorna finns ett modernt utegym med 12 stationer. I klubbstugorna finns samlingslokaler, kiosk och en byabastu.

Namnet Snäckersvallen kommer av att fastighetsbeteckningen är Snäckers 1:49.

Förmodligen är fotbollsplanen Europas mest havsnära – det är endast tio meter från ena häörnflaggen till Kappelshamnsvikens vatten. Läs mer om fotbollsplaner i Sverige på www.idrottsplats.se

Byabastu

Bastun invigdes i mars 1992 och första året noterades över fyra hundra besökare. Efter hand ökade bastubadarnas antal till det dubbla, innan en utbyggnad gjordes av bastun 2003 och då ökade antalet besök till 968. Hösten 09 gjordes en uppfräschning med nya lavar, klinkergolv och glasdörr jämte ett nytt aggregat. En utbyggnad av bastun blev klar 2014.

Den positiva utvecklingen har fortsatt och  besöksfrekvensen varierar mellan 1.100 och 1.200 gäster. Andelen kvinnor  har ökat under senare år och utgör nu en tredjedel. Herrtiden är mest välbesökt med drygt 500 badande. Damtiderna har runt 200 besökare, den blandade tiden 250 och för extrabokningar ligger antalet besök på knappt 200.

En stor andel av besökarna passar på att gå 100 meter över fotbollsplan för ett avsvalkande havsdopp vid den mysiga badbryggan – såväl sommar som vinter.

Bastun är öppen alla lördagar året om, killar klockan 15.00-17.30, tjejer 17.30-19.30, mixtid 19.30-22.00.

Avgiften är 40 kr för alla som fyllt 15 år, 7-14 år betalar 15 kr, de yngsta bastar gratis. Årskort kostar 600 kr för vuxna och 300 kr för 7-14 år.

Extrabokning upp till fem personer kostar 200 kr om en klubbmedlem bokar. Icke-medlemmar betalar 400 kr. Sedan tillkommer 40 kr per personer utöver fem. För extrabokning – ring 070-523 39 19.

Utegym

Gymmet består av 12 olika stationer. Det stora utbudet innebär att man kan träna alla muskeldelar på samma ställe. Alla är välkomna att träna och det kostar ingenting. Men vi ser gärna att du som använder gymmet flera gånger blir medlem i Kappelshamns IK och därmed bidrar till gymmets underhåll. Mer information under Medlemsinfo.

Snäckersvallen – ett bra träningsalternativ på Gotland

Träningsläger

Anläggning: Snäckersvallen, Kappelshamn – 43 km norr om Visby. Två omklädningsrum med duschar. För 300 kr kan ni hyra bastu i tre timmar. Fri tillgång till allrum med storbildsteve.

Fotbollsplan: Gräs 100 x 62 m och gräs cirka 60 x 40 m – den lilla planen är normalt tillgänglig för träning runt 20 mars och den stora runt 15 april fram till i mitten av oktober.
Flera alternativa matchplaner – konst- o naturgräs – finns inom två mils radie.

Hyreskostnad: 400 kr för 1,5 tim-pass

Service i närheten:  Restaurangen KV 1 km norrut – öppen under sommaren och vissa helger och veckoslut i övrigt.  Gotlandsvåfflan 2 km söderut har öppet varje dag under sommarmånaderna.  Kappelshamns Camping ligger invid idrottsplatsen. Vid vissa arrangemang som fotbollsmatcher, midsommarevent och klubbmästerskap finns en kiosk öppen med begränsat sortiment.

Bad: Möjligheter till bad invid fotbollsplan (stenbotten), sandstrand nedanför restaurangen mitt i byn 1 km norrut samt större långgrund sandbadplats Thor längst in i viken 3,5 km bort.

Hamn: En större hamn som ägs av Försvarsmakten samt en intilliggande småbåtshamn finns 500 m bort.

Inkvartering: Norrvange Stugor, Kappelshamns Fritidsby och Mavens Stugor ligger också i nära i bygden och är öppna under större delen av året.

Sevärdheter: Träskmyr – norra Europas största agmyr 3 km.
Hall naturreservat med Hallshuks fiskeläge 9 km.
Bläse Kalkbruksmuseum 13 km.
Färjan till Fårö avgår 2,5 mils bilväg bort.
Stenkusten – unikt naturområde 10-20 km bort.

Träningsmatcher: Vi kan ordna träningsmatcher mot gotländska herrlag i div 2- div 4- div 5- samt mot damlag (div 2-4), pojklag och flicklag i olika åldrar – då tillkommer enbart 500 kr plus domarkostnader och planhyra.

Kontakt: Berra Sandström 070-523 39 19  berra@kappelshamn.se